We vroegen Belgische merken om zich kandidaat te stellen voor deze award. Een vakjury heeft hier een zorgvuldige selectie uit gemaakt, maar het grote publiek heeft het laatste woord. Er kan gestemd worden tot 15 november.

 

— Vieux Jeu

Vieux Jeu is een modieus sportmerk dat vintage charme op een moderne wijze interpreteert, ontworpen door de Oostendse Claudia Storme. Bij de lancering in 2017 lag de focus op tennis en padel. Ondertussen bestaat er ook een yoga-collectie en zijn er plannen om golfkleding te introduceren. Vieux Jeu is verkrijgbaar in meer dan vijftig boetieks, van Knokke over Brussel tot de Verenigde Staten en Zuid-Korea.

Foto: © Valerie Haesens

— AVDW Antwerp

De eerste kledingstukken van AVDW Antwerp waren geïnspireerd op Zuid-Afrikaanse Lesotho-dekens. Sindsdien is het merk van ontwerpster Annick Van De Weghe en haar dochter Romée uitgegroeid tot een unieke, herkenbare collectie waarbij duurzaamheid en originaliteit centraal staan.

Foto: © Charlotte De Lange

— Rhúne

Met Rhúne biedt Evelyne Dumon de ultieme capsulegarderobe voor de moderne vrouw aan, de perfecte balans tussen comfort en een minimalistische, vrouwelijke esthetiek. De hoogwaardige stoffen zijn afkomstig uit Europa en de collecties worden duurzaam geproduceerd in België en Portugal. Rhúne werkt geregeld samen met kunstenaars en wordt ondertussen tot in Shanghai verkocht.

Foto: © Laure van Hijfte

— GOFLUO

GOFLUO bewijst dat je veilig over de openbare weg bewegen ook in stijl kan. Het merk veroverde de markt met een originele, stijlvolle collectie voor fietsers en scholieren. Ondertussen wordt ook aan de noden van modebewuste hardlopers en hondenbaasjes tegemoetgekomen. In 2023 stak GOFLUO de oceaan over. Met succes: het merk wordt ondertussen al in niet minder dan 20 Amerikaanse staten verkocht.

Foto: @ adelsetta

— Four Roses

Four Roses is een Belgisch familiebedrijf dat vrouwelijke, een tikje stoere mode aanbiedt voor vrouwen van alle leeftijden. De collecties worden verkocht via een eigen webshop, vier eigen winkels en 90 andere verkooppunten. Menselijkheid staat centraal, zowel naar het team toe, als naar de klanten, ambassadeurs en leveranciers. Ondanks een uitdagende modemarkt en een regenachtige lente, behaalde het merk dit jaar een groei van 20%.

Foto: © Studio Nunu

— Woody

Al meer dan 30 jaar is Woody dé referentie voor pyjama’s en homewear. Hun combinatie van kwalitatieve, speelse ontwerpen, levendige kleuren en zachte stoffen spreekt de hele familie aan – ondertussen hebben ze zelfs een collectie voor huisdieren. Doordat 85% van de productie in een eigen atelier in Turkije gebeurt, staat het merk niet alleen garant voor kwaliteit en duurzaamheid, maar ook voor eerlijke arbeidsomstandigheden.

Foto: © Diego Franssens

— Noureen Modest Fashion

Noureen Modest Fashion is in 2020 ontstaan uit het verlangen om moslimvrouwen modieuze kleding aan te bieden die aan zowel hun levensstijl als hun waarden tegemoet komt. Of je je nu graag klassiek of liever sportief wil kleden, bij Noureen vind je vast iets naar je zin. De collectie staat bovendien garant voor kwaliteit en betaalbaarheid. Wat begon als een online verhaal, is inmiddels uitgegroeid tot een fysieke winkel in Antwerpen.

FFoto: © La Vie Fotografie

— Eva Janssens

De unieke maatwerkcreaties van Eva Janssens worden gekenmerkt door originele coupes en verrassende stofcombinaties. Dankzij een familie die al meer dan een eeuw actief is in de textielsector heeft Eva toegang tot de beste stoffen van Europa. Elk stuk wordt in het eigen, Belgische atelier gemaakt en kan achteraf versteld worden voor nog jarenlang draagplezier.

Foto: © Laure van Hijftes

— Nathalie Vleesschouwer

Sinds de oprichting in 2010 blijft de wereld van Nathalie Vleesschouwer uitbreiden. In 2019 kwam er een mannenlijn bij. Het voorbije jaar werd een schoenencollectie uitgebracht, een uitgebreide swimwear-lijn en twee nieuwe zonnebrilmodellen in samenwerking met Yuma Labs. Met zes winkels in België en collecties in zestig multimerkenboetieks is het merk ondertussen stevig verankerd in het Belgische retaillandschap.

Foto: © Lynn Laureys

— Nue Fine Jewelry

Nue Fine Jewelry raakte wereldwijd bekend toen zes ontwerpen te zien waren in seizoen 3 van Emily in Paris. In seizoen 4 steeg dat aantal zelfs tot twintig. Ontwerpster Priyanka Mehta draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en werkt daarom enkel met kunstmatige diamanten en gerecycleerd goud.

Foto: © Vincent Van den Dries